Zomerkamp scouts 2013

Expeditie Robbieson

Zoals een echte reiziger betaamd heeft Scout Jelle van Delft elke dag dat hij op reis was een verslagje geschreven over wat hij die dag allemaal heeft meegemaakt. Dit is voor hemzelf natuurlijk super leuk om later terug te lezen, maar het is ook een perfect stuk om in de nieuwsbrief te plaatsen.

Zaterdag 29 juni 2013 – blokhut Scouting Rooi / Dümpelfeld
Op deze ochtend kwamen we om 08.00 uur (!) op de blokhut bij elkaar. Eerst werd gecontroleerd of iedereen zijn identiteitsbewijs bij had; dat moest omdat we naar het buitenland zouden gaan. Toen was het afscheid nemen van onze ouders. Om half negen zijn we weggereden bij de blokhut en om 11.15 uur arriveerden we in Dümpelfeld, Duitsland. Dat we daar naar toe zouden gaan, hoorden wij pas in de auto. Ook kregen we toen te horen wat het thema van het kamp was; Expeditie Robinson! Onze ouders zouden een mail ontvangen met onze verblijfplaats.

Na aankomst kreeg iedereen een T-shirt, er waren drie verschillende kleuren: groen voor de leiding, blauw voor kamp Noord (waar ik in zat) en geel voor kamp Zuid. In elk kamp zaten 6 jongens. Daarna gingen we de tenten opzetten; één Imola (2,5 persoons) en twee Trippsteins (twaalf persoons). De leiding heeft de keuken opgebouwd en het witte ‘afdak’ waar we later steeds onder zouden eten.
Toen mochten we vrij spelen (o.a. met frisbee). Later op de dag gingen we hout sprokkelen voor het kampvuur. Dit hout lag op een steile berg. Het hout hebben we daarna gehakt. Na het avondeten ging kamp Zuid hout sprokkelen en mocht kamp Noord bij het kampvuur zitten.
Nadat kamp Zuid terug was, gingen we ‘buffelen'; zo recht mogelijk een berg omhooglopen. Dat viel nog niet zo mee want de berg was best steil en er stonden bomen op! Tijdens het bergop lopen zagen we veel vuurvliegjes, dat was gaaf. Daarna was het bedtijd.

Zondag 30 juni 2013 – Dümpelfeld
We werden om 08.00 uur gewekt. Om 08.30 uur moest iedereen aan tafel zitten anders zouden we twee droge boterhammen te eten krijgen. Iedereen was op tijd :-).

Na het ontbijt gingen we GPS-speurtocht doen. Zonder de leiding moesten we via de GPS ‘way points’ zoeken. We kregen één way point en aangekomen bij de eerste post moesten we een rekensom doen en de uitkomst was het tweede way point, de leiding controleerde dit. Het tweede way point moesten we ingeven in de GPS en zo de pijl volgen die de GPS aangaf. Onderweg zijn we onder een hele lage tunnel door gelopen (ca. 1 m hoog en 10 m lang), dat bleek een binnendoorweg te zijn. Na ongeveer 4 way points waren we weer terug op het kampterrein (een voetbalveld).

Daarna gingen we met beide kampen hout sprokkelen. We hadden een hele grote boom (ca. 17 m) gevonden, deze was tegen een andere boom gevallen. Tom heeft ‘m met spanbanden aan de trekhaak van zijn auto vastgemaakt en de boom losgetrokken. De leiding haalde alle takken eraf en heeft de boom door midden gezaagd.

Van andere takken die we hadden gesprokkeld, maakten we fakkels. Daarna mochten we tafelvuurtjes maken. Dit bleek een vuurproef te zijn; we moesten een touwtje doorbranden. Deze proef werd gewonnen door kamp Zuid. Hierna gingen we eten. Na het eten speelden we draaimemorie. Stijn had een draaitafel gemaakt, we hadden witte bakjes en vier schijven met verschillende kleuren, als je van één kleur alle vier schijven had, had je memorie. De dunste helft van de boom werd die avond ons kampvuur. Toen was het bedtijd.

Maandag 1 juli – Dümpelfeld
We werden net als gisteren om acht uur gewekt en moesten om half negen aan tafel zitten. Omdat we lang weg zouden gaan, moest iedereen een eigen lunchpakketje maken. We zijn wezen abseilen (van een rotswand 25 m naar beneden), dat was heel leuk. Daarna zijn we door een rivier terug naar het kampterrein gelopen. Soms stond je tot aan je middel in het water, best koud maar wel gaaf. Het stuk dat we hadden gelopen was ca. 2,5 km lang.
In de tijd dat wij terug liepen, maakte de leiding van de dikkere helft van de boom een klimpaal. Ze hadden gaten in de zijkant van de boom geboord en een bezem in vijf stukken gezaagd.
Toen stond het avondeten klaar, daarna was het kampvuur en slapen.

Dinsdag 2 juli – Dümpelfeld
Hetzelfde als gisteren; opstaan en eten. Na het ontbijt kregen we een proef. We moesten een puzzel oplossen terwijl kamp Zuid hout ging sprokkelen.
We moesten ook een paar bamboestokken aan elkaar knopen en hiermee een haak uit een paal hengelen.
Daarna volgde de proef met de door de leiding gemaakte klimpaal. Door stokken (de bezem) in de gaten van de boom te steken kon je naar boven klimmen. Ik was de enige van kamp Noord die dit wilde proberen en het was gelukt. Ik had vijf stokken en er zaten een stuk of tien gaten in de paal. Wij wonnen de proef!
Na het middageten gingen we naar de Nürburgring, dat is een racecircuit. We zijn hier naar een soort museum geweest. Dat was heel leuk.
‘s Avonds was er weer een kampvuur en gingen we weer slapen.

Woensdag 3 juli – Dümpelfeld
Na het ontbijt hebben we ‘s ochtends Weerwolven van Wakkerdam gespeeld. Daarna was het middageten. Toen zijn we naar een zwembad gegaan. Ook zijn we een oude kerk in geweest. Als avondeten kregen we pannenkoeken.
Bij het kampvuur hebben we spelletjes gedaan.

Donderdag 4 juli – Dümpelfeld
We mochten uitslapen! Na het eten hebben we de schommelproef gespeeld: de leiding had een vierpoot gepionierd en daar tussenin het rek gehangen waarop we later zouden bbq-en. Aan elke kant van de vierpoot stond een paal. Aan de ene kant lag er een rauw ei op, dat moest op de andere paal worden gelegd door degene op de schommel. De andere kampleden moesten door aan touwen te trekken de schommel bewegen. Ik had één ei laten sneuvelen. Ons kamp won de proef.
Daarna moesten we een kist kiezen die we tijdens de GPS-tocht mee zouden nemen. In de kist zat eten en drinken voor onderweg. Het was niet zo’n lange tocht.

We kregen 5 euro van de leiding waar we ons eigen eten van moesten kopen. In een dorpje hebben we friet gekocht. Zelf hadden we nog 5 euro bij, in een winkel in het dorp hebben we daarvan ook nog souvenirs gekocht.
Voordat we weer terug zouden lopen, kregen we van de leiding een ijsje.
Als proef moesten we met stenen blikken omgooien waarop onze eigen naam stond.
Daarna kregen we een quiz over alle kampleden, we moesten o.a. raden wie er op een baby/kinderfoto stond.

Vrijdag 5 juli – Dümpelfeld
Na het ontbijt hebben we alles opgeruimd en ingepakt. Daarna gingen we één uur lang rodelen. Dat was dankzij Johan, hij had het geld hiervoor in zijn eentje bij elkaar verdiend met de sponsorloop! Daarom was hij de enige die na het rodelen een ijsje kreeg en mochten wij kijken hoe hij dit op at.

Tijdens het kamp was er na elke proef een eilandraad. Hier werden expeditieleden niet weggestemd maar moest je juist stemmen op degene die je het beste vond.
Toen alle eilandraden waren geweest en de stemmen waren geteld, bleek dat Robbie de meeste stemmen had gekregen, daarom noemen we hem nu voortaan… Robbieson!

Zaterdag 6 juli – Dümpelfeld / blokhut Scouting Rooi
Vandaag zijn we naar huis gegaan en hebben we bij de blokhut alle spullen die we voor het kamp nodig hadden gehad, opgeruimd. Toen waren onze ouders er om ons op te halen.

Alle leiding super bedankt voor het hele gave kamp!